MHM Online

MHM 2000

MHM 2000 sai alkunsa MHM 99:n röyhkeänä kausipäivityksenä, jota ryhdyin ajattelemaan keväällä ja kesällä 1999. Heräsin tajuamaan että tulevaisuudensuunnitelmani olivat ihan liian avoinna ja taloudellinen tilateeni huono. Vetäisin pelille hatusta julkaisupäivän, tekaisin alkukuvan ja pulttasin cupin pelin sisuksiin.

Cup synnytti tukun uusia joukkueita, jotka eivät oikeastaan asuneet missään. Ne esiintyivät vain cupissa, mikä oli typerää. Niinpä koodasin mutasarjan, kolmannen sarjatason PHL:n (liiga) ja divisioonan (nykyinen mestis) rinnalle.

Mutasarjan lisäys tämä rikkoi MHM 99:n jo valmiiksi huteran ja herkän tasapainon, ja päätin korjata sen. Itse asiassa moni muukin asia olisi voinut olla paremmin, ja korjasin niitäkin. Korjaukset johtivat uusiin korjauksiin, jotka tekivät alkuperäisen julkaisuaikataulun mahdottomaksi noudattaa.

Samaan aikaan sain onnekseni opiskelupaikan ja otin sen tällä kertaa jopa vastaan. Vaikka Turun ammattikorkeakoulu ei jääneet muistoihini parhaana mahdollisina paikkana, minulla on tämän päätöksen jälkeen mennyt elämässäni paremmin.

Päätin hylätä alkuperäisen suunnitelmani päivityksestä, ja MHM 2000:sta sai luvan tulla trilogian täydentävä täysivaltainen kolmas osa. Uudessa kodissani Loimaalla koodasin koodaamasta päästyäni, enkä luovuttanut vaikka välillä näytti siltä että kakstonnisesta ei tule ikinä valmista.

Helmikuun lopussa 2000 peli putkahti maailmaan, ei siksi että se oli valmis, vaan koska julkaisijan ruokakaappi ammotti tyhjyyttään. Pikapätsit korjasivat pahimmat aukot, ja 1.2 -version myötä peli saavutti lopullisen olomuotonsa.

Minulla itse asiassa on vielä yksi päivitys, versio 1.3. En oikein tiedä, miksen koskaan julkaissut sitä. En saanut kehitysympäristöäni toimimaan Windows kakstonnisessa, ja muistan hämärästi etten saanut betatestattua pätsiä loppuun. Huono tekosyy, tiedän. Ehkä toteutan 1.3-pätsin loppuun nyt kun remasteroin koko roskan herran vuonna 2019.

Päätellen MHM 2000:n saamasta euforisesta vastaanotosta pelaajat olivat tyytyväisiä. Niin olin minäkin, ja se koitui turmiokseni. Joka kerta, kun yritin tarttua aiheeseen, minusta tuntui ettei minulla enää ollut sanottavaa. Minua ahdisti ajatus siitä, ettei uusi MHM onnistuisi yhtä hyvin. Sairastuin toisin sanoen pahimmanlaatuiseen pelintekijän blokkiin, jos sellaista edes on.

Keskityin veppiin; opettelin HTML:n, CSS:n, relaatiotietokantoja, Javascriptiä, PHP:tä ynnä muita webin teknologioita. Se, mitä olin oppinut MHM:ää suunnitellessani ja ohjelmoidessani, osoittautui hyödylliseksi ja sain lopulta koodaamisesta ammatin. Siirtymä PHP:hen oli itseoppineelle Basic-miehelle aika looginen; PHP:n ystävällinen asenne aloittelijoita ja harrastajia kohtaan oli siinä vaiheessa minulle tärkeää.

Vuodet ovat tästä vierineet. Pyörittelin uutta MHM:ää mielessäni aika ajoin, mutta tekeminen tyssäsi aina johonkin. Aloin olla aika varma siitä, ettei uutta MHM:ää koskaan tule. Alkuvuonna 2008 kirjoitin Pelit-lehteen viimeisen sanani asiaa koskien, itsetutkiskelevan ja -puhdistavan artikkelin. Päästin ensimmäistä kertaa kokonaan irti MHM:ää koskevista ajatuksistani ja keskityin muihin asioihin.

Mutta tämä ei ollut loppu. Rattaat pyörähtivät lopulta uuteen asentoon, jossa aloitin "MHM Online"-projektin, verkossa moninpelattavan MHM:n. Inspiraationi palasi. Erilaiset suunnitelmat, joita olin vuosien varrella tehnyt, löysivät toisensa ja muodostivat uuden, yhtenäisen vision uudesta, uljaasta MHM:stä.

Aika oli koittanut. Päätös syntyi. MHM:n rautanyrkki oli iskevä jälleen. Vain vähän myöhemmin päätös syntyi projektin hautaamisesta, ainoastaan pulpahtaakseen esille vähän myöhemmin. Tämä sykli toistui, kunnes lopulta minua hävettivät pettämäni lupaukset niin paljon, että annoin MHM:n kotisivujenkin kuolla.

Pelaa

Ei vielä, mutta pian. Odottaessasi voit kokeilla valmistelevana projektina koodaamaani MHM 97:n webbiversiota.

Lataa

MHM 2000 on DOS-peli. Tarvitset Dosboxin pelataksesi sitä.

Takaisin